Spaghetti met Gamba’s & Romige Saffraansaus

Een tijdje terug had ik geen boodschappen gedaan en bedacht ik al snuffelend door mijn voorraadkast, kruidenpotten en vriezer dat ik wel een pasta met gamba’s en romige saffraansaus kon maken. Uit de losse pols ging ik aan de slag en voor ik het wist hadden mijn vriend en ik ons bord leeg en onze vingers afgelikt. (Het bord nog net niet, al was de saus daar wel lekker genoeg voor hoor!) Omdat het zo’n succes was plaatste ik op Facebook dat we zo’n heerlijke pasta met gamba’s en saffraansaus hadden gegeten, zonder foto, zonder recept. Enkele nieuwsgierigen reageerden vervolgens quasi verontwaardigd dat het recept niet zichtbaar was. Mijn moeder belde mij zelfs op met de vraag wat voor geintjes dit waren, iets roepen over een heerlijke pasta met gamba’s en romige saffraansaus en dan geen recept plaatsen.
Nou dames, bij deze, hier is hij dan!


Pasta met Gambas en Romige SaffraansausPasta met Gambas en Romige Saffraansaus2 Pasta met Gambas en Romige Saffraansaus3


Benodigdheden (4 personen)
Spaghetti
500 gram gamba’s
50 gram roomboter
2 sjalotten fijngesneden
2 tenen knoflook fijngesneden
1 rode peper fijngesneden
2 tl. garnalen bouillon van CalNort
500 ml. water
3 el. bloem
Scheut room
Citroen
Saffraan
Versgemalen peper
Eventueel wat zout
Eventueel chiliflakes

Zet een pan water op voor de spaghetti.
Smelt boter in een sauspannetje en fruit hierin de sjalotten, knoflook, rode peper en saffraan op laag tot middelhoog vuur. Zelf gebruikte ik saffraanpoeder van de Kruiden Company. Deze saffraan vond ik bij de Aldi en de prijs-kwaliteitsverhouding is naar mijn mening goed.
Na een aantal minuten voeg je de bloem toe. Onder regelmatig roeren de bloem een minuut of 2 meebakken. Giet er langzaamaan de hete bouillon bij en roer tegelijkertijd goed door met een garde. Ik gebruikte 2 tl. garnalenbouillon van GalNort op 500 ml. heet water.
Wanneer je een gladde saus hebt voeg je nog een scheutje room toe en het sap van een halve citroen. Nog wat versgemalen peper en dan even proeven of de saus naar wens is. Eventueel zou je naar smaak nog wat zout en/of citroensap kunnen toevoegen.

Kook de spaghetti gaar volgens de instructies op de verpakking en bak tegen het einde van de kooktijd de gamba’s, eventueel met wat chiliflakes, op hoog vuur in olijfolie gaar en roze.

Serveer de pasta met de saffraansaus en de gamba’s en maak af met wat peterselie, basilicum en een partje citroen!

Eetsmakelijk.

Geef een reactie

