(Guilty) Pleasure: Vleesspaghetti!

Het thema van het foodblogevent van deze maand is ‘Guilty Pleasures’.
Ik heb er velen maar tegelijkertijd ook weer niet.
Als het aan de huidige foodtrends ligt is tegenwoordig bijna alles een guilty pleasure.
Zit er suiker in? Guilty!
Zit er room in? Guilty!
Snelle koolhydraten? Guilty!

Ik word er nogal opstandig en rebels van en daarom promoot ik vandaag graag mijn allergrootste pleasure waar ik lekker van geniet zonder me schuldig te voelen.


Vleesspaghetti3

Vleesspaghetti1 Vleesspaghetti2


Tuurlijk ik ben graag gezond en liever slank dan dik. Daarnaast barst ik ook liever van de energie dan dat ik futloos ben.
Maar van eten geniet ik!
Een lekker stuk krokant gebakken buikspek, een cheesy pizza, een lekker knapperig (wit!) stokbrood met allerlei verschillende kaasjes. Of een pasta met room én boter. Dat is genieten!
Dat laatste, bij ons thuis ‘vleesspaghetti’ genoemd, is mijn all time favorite, mijn allergrootste pleasure.

Net afgestudeerd en vind je direct een geweldige baan? Vleesspaghetti!
Haal je al 3,5 jaar lang al je tentamens in 1 keer maar ga je bij je allerlaatste tentamen van je studie de mist in en is daar je eerste herkansing? Vleesspaghetti!
Een nieuwe pup in huis en tussen werk en puppycursus even snel iets op tafel toveren? Vleesspaghetti!

Mijn punt is denk ik wel duidelijk. Vleesspaghetti is voor mij het antwoord op alles.
Iets te vieren, iets te huilen, zomaar, of even snel.
Inmiddels heeft mijn vleesspaghetti zich gemanifesteerd in allerlei varianten. Zowel budget versies als deluxe versies passeerden de revue.

Benodigdheden:
Spaghetti
Bloem, ongeveer 3 el.
Een smaakvolle bouillon, ongeveer 500 tot 600 ml. (ik gebruik runderbouillonpoeder van CalNort)
Een flinke klont (room)boter
Room
Feta of geitenkaas
Tomaatjes
Olijven
Sla (mijn favoriet is een jonge bladsla melange met babyspinazie)
Champignons of een luxere paddestoelenmix
Een rood pepertje
En natuurlijk vlees! Deze keer gebruikte ik vrij dikke varkensfiletlapjes al smaakt een dikke karbonade ook goed. En als je nou lekker luxe wilt doen gebruik dan varkenshaas.

Zet water op voor de spaghetti. Kruid je vlees met wat peper en zout en eventueel met wat paprikapoeder.
Snijd het rode pepertje in ringen en de champignons/paddestoelen eventueel in gewenste grote.
Zet de bouillon en de bloem klaar en scheur een stuk aluminiumfolie af.

Als het water kookt kan de spaghetti nu in de pan.
Verhit in een (hapjes)pan vervolgens een flinke klont boter. Bak het vlees aan beiden kanten op middelhoog vuur bruin, niet te lang, want dan blijft je vlees lekker mals.
Zet het vuur lager, haal het vlees uit de pan en verpak in aluminiumfolie om warm te houden.
Zet het vuur weer middelhoog en voeg het rode pepertje toe en 3 el. bloem. Laat een minuut of 2 bakken onder regelmatig roeren. Houd een garde gereed en voeg beetje bij beetje het water toe onder voortdurend roeren.
Goed roeren en niet alle bouillon in één keer toevoegen voorkomt klontjes.
Kijk zelf even hoe dik je saus is, je wilt niet dat hij te dun wordt dus eventueel kun je een beetje bouillon overhouden. Wanneer de saus weer kookt zet je het vuur laag.
Maak af met wat versgemalen peper en een scheut room, eventueel kun je ook wat verse peterselie en basilicum toevoegen. Soms ga ik echt uit mijn dak en voeg ik aan de saus bijvoorbeeld nog gorgonzola toe of in plaats van de room, kruidenroomkaas.

Verhit in een andere pan op hoog vuur nog een klontje boter om de champignons in bruin te bakken. Breng ze eventueel op smaak met wat versgemalen peper en zout.
De spaghetti zal inmiddels ook wel klaar zijn dus die kun je dan afgieten. Zet de pan terug op het vuur en doe er een flinke scheut olijfolie in waarin je de tomaatjes nog even lekker warm laat worden.
Na een paar minuten als ook de champignons bruin zijn kan de spaghetti bij de tomaatjes en de olijfolie.
Haal het vlees uit de aluminiumfolie en de sappen die je hoogstwaarschijnlijk in het aluminiumfolie aantreft kun je lekker over je champignons gieten.

Spaghetti op het bord, tomaatjes erbij, een flinke hand sla, je vlees, de champignons/paddestoelen, lekker veel saus, wat feta en olijfjes en smullen maar!

2 gedachten over “(Guilty) Pleasure: Vleesspaghetti!

Geef een reactie

