Thom Kha Kai (Thaise Kippensoep)

Voor de foodblogswap van maart kreeg ik de blog ‘My Happy Kitchen’ van Anne-Marie toegewezen. Mijn oog viel op haar recept voor Thom Kha Kai, een Thais kip-kokossoepje. Deze soep is wat Anne-Marie betreft de lekkerste soep ter wereld! Mijn keuze was dan ook snel gemaakt, die moest ik gaan proberen.

Zacht, romig, fris én licht pittig. Deze Thaise kippensoep heeft het allemaal! Heel verrassend en heel erg lekker. Ik gaf mijn eigen draai aan het recept en serveerde het tijdens een etentje bij ons thuis.


Thom Kha Kai Foodblog Swap

Thom Kha Kai3Thom Kha Kai4Thom Kha Kai Thom Kha Kai2


Benodigdheden (4 personen):
500 ml kippenbouillon
400 ml kokosmelk
5 Kaffir limoenblaadjes
10 cm verse gember
2 stengels citroengras
1 grote ui
4 kleine (Rawit) pepertjes
4 stuks kipdij filet
1 doosje oesterzwammen
1 limoen
2-3 stengels bosui
Verse koriander

Anne-Marie schreef het ook al, de Kaffir limoenblaadjes geven echt die bijzondere smaak aan dit gerecht. Het is wellicht even een klus om ze te vinden, maar meer dan de moeite waard! Ik kocht ze bij een oosterse supermarkt (bevroren) en heb nu een hele zak op voorraad in mijn vriezer. Ze schijnen ook erg lekker te zijn in curry’s en als je deze soep één keer op hebt, dan gaan er zeker nog vele keren volgen. Die voorraad slinkt dus vanzelf!

Als je dan toch bij de oosterse supermarkt bent neem dan gelijk bouillonpoeder van CalNort mee! Die zijn echt heel smaakvol en in poedervorm ook lekker makkelijk in gebruik. (Ik ben bij verschillende oosterse supermarkten geweest en meestal hebben ze dit merk wel).

Goed, we beginnen met het trekken van de bouillon. Ik gebruikte 5 theelepeltjes kippenbouillonpoeder op 500 ml water.
Snijd de ui, de gember en het citroengras in grove stukken, drie van de pepertjes diagonaal door midden en scheur de Kaffir limoenblaadjes in stukken.
Voeg toe aan de bouillon en laat ongeveer een kwartier met de deksel op de pan koken.
Voeg dan de kokosmelk toe en laat nog eens 30 minuten op laag vuur, eventueel met vlamverdeler, goed doorwarmen.
Snijd de kipdij filet vast in dunne plakken of repen en scheur de grote oesterzwammen door midden.
Na een half uur zeef je de bouillon en zet je de soep terug op het vuur.


Thom Kha Kai4


Laat de soep weer goed warm worden en voeg dan de kipdij filet toe. Na een minuut of 5 voeg je ook de oesterzwammen toe en laat je deze nog 10 minuten mee warmen en garen.
Voeg tenslotte nog het sap van een halve limoen toe.

Schep de soep in schaaltjes en serveer met dungesneden lente ui en verse korianderblaadjes.
Eventueel maak je de soep af met wat peper ringetjes!

Eetsmakelijk.

2 gedachten over “Thom Kha Kai (Thaise Kippensoep)

Geef een reactie

